مشاوره مالیات ، بیمه و خدمات حسابداری

ردیف پیمان چیست

یکی از واژه‌های دیگری که ممکن است این روزها با آن برخورد داشته باشیم، چه کارمند باشیم و چه خانه‌دار، چه یک مدیر شرکت و چه یک فروشنده «ردیف پیمان» است. اگر به اصطلاحات و کلمات اداری و بیمه‌ای آشنا باشیم می‌توانیم خیلی راحت‌تر و صد البته به موقع کارهایمان را خودمان انجام بدهیم. (بله همه ما از ایستادن در صف‌های طولانی ادارات تنفر داریم ولی در جامعه امروز گریزی از آن‌ها نیست). اما ردیف پیمان چیست؟ در این مطلب کوتاه، به زبان ساده با این مفهوم آشنا می‌شویم.

 

تمام کارفرماها در هر شغل و حوزه‌ای، باید لیست بیمه کارکنان خود را در پایان هر ماه به اداره تامین اجتماعی (یا هر بیمه دیگری) ارائه کنند. همچنین اشخاص حقیقی و حقوقی باید امور بیمه‌ای و تامین اجتماعی‌شان را به موقع انجام بدهند. این کار چند سالی است که از طریق اینترنتی و حتی استارتاپ‌های مختلف خیلی راحت‌تر از روش سنتی انجام می‌شود. منظور از ردیف پیمان در بیمه چیست و چطور باید کد پیمانکاری را دریافت کرد؟

ردیف پیمان در واقع همان کدی است که برای پیمانکاران در نظر گرفته می‌شود. کد مخصوص کارگاه تامین اجتماعی را تمام شرکت‌ها و کارفرماها برای انجام امور بیمه‌ای‌شان دریافت می‌کنند. در شرکت‌های پیمانکاری علاوه بر این کد کارگاه، یک کد پیمان هم اختصاص داده می‌شود که فهرست بیمه‌شدگان هر پروژه بر اساس این کد پیمان به سازمان تامین اجتماعی تحویل داده شود. این شرکت‌ها باید برای هر پیمان یک محل خدمت جدید تعریف کنند و کد پیمان را مرتبط با آن تنظیم کنند. تمام افرادی که در این پروژه یا پیمان مشغول به کار هستند بر اساس شماره بیمه‌ای باید آخر هر ماه، لیست بیمه پیمان را با کد پیمان مخصوصش به سازمان تامین اجتماعی ارسال کنند. باید توجه داشته باشیم که این کد پیمان فقط برای پیمانکاران در نظر گرفته می‌شود و برای بقیه کارگاه‌ها و شرکت‌ها، ۰۰۰ است. با وارد کردن این کد پیمان در وب سایت سازمان تامین اجتماعی می‌توانید اطلاعات کارگاهتان و ردیف پیمان در لیست تامین اجتماعی را به صورت کامل مشاهده کنید.

کد پیمانکاری را چطور باید دریافت کنیم؟

برای دریافت ردیف پیمان جدید باید شرکت یا کارگاه خودتان را در اداره ثبت، ثبت کنید و سپس نماینده شرکت برای انجام امور بیمه‌ای کارکنان به نزدیک‌ترین شعبه سازمان تامین اجتماعی برود و با ارائه‌ مدارک کد را تحویل بگیرد.

برای دریافت ردیف پیمان چه مدارکی نیاز داریم؟

 

مدارک لازم برای کارفرمایان کارگاه‌های حقوقی:

– نامه اعلام تاسیس شرکت

– روزنامه رسمی کشور که آگهی تاسیس شرکت درآن اعلام شده است

– اساسنامه شرکت

– تصویر سند مالکیت یا اجاره محل شرکت

– سایر مدارک مرتبط با شروع فعالیت و تاسیس شرکت بر حسب مورد (مانند اظهارنامه ثبت و موافقت اصولی)

 

شعبه تامین اجتماعی بعد از دریافت مدارک و انجام مراحل اداری ضمن تشکیل پرونده و اختصاص شماره کارگاه، کد پیمان جدید را صادر خواهد کرد و به کارفرما اطلاع خواهد داد.

 

 

مدارک لازم برای کارفرمایان کارگاه‌های حقیقی:

کارفرمایان کارگاه‌های مشمول قانون باید به مدت ۱۵ روز از تاریخ تاسیس شرکتشان به منظور بیمه کردن کارکنان خود به نزدیکترین شعبه تامین احتماعی واقع درمحدوده عملکرد کارگاه مراحعه کنند و  مدرکی را که نشانگر کارفرما بودن آنها می‌باشد، به شعبه تحویل دهند و کد کارگاه مختص به خودشان دریافت کنند.

 

مدارکی که می تواند ملاک کارفرمایی شخص باشد:

- جواز کسب صنفی معتبر (دائم یاموقت) یا هر گونه اجازه کار از مراجع ذیصلاح

- پروانه تاسیس یا بهره‌برداری

- اسناد مالکیت یا اسناد اجاره و یا صلح ‌نامه کارگاه (اعم از رسمی یا عادی)

- تایید اتحادیه یا مجمع امور صنفی مربوطه مبنی بر کارفرمایی و بهره‌برداری کارگاه

 

شعبه تامین اجتماعی، پس از شناسایی کارگاه و تعداد کارگران شاغل در آن، پرونده کارگاه را تشکیل داده و شماره کارگاه را به آن اختصاص می‌دهد.

 

 

کارفرما باید هر ماه لیست کارگران یا کارمندان مشمول قانون تامین اجتماعی که در استخدام یا در اختیار دارد را صرف نظر از نوع قرارداد و کار و ترتیب استخدام و نحوه پرداخت حقوق و مزایا در مهلت مقرر در قانون (حداکثر تا آخرین روز ماه بعد) به سازمان ارسال کند.

در زمان گرفتن یا تحویل اولین لیست، باید اصل و تصویر شناسنامه تمام کارکنان کارگاه به واحد نام‌نویسی شعبه (تامین اجتماعی) ارایه شود و همزمان با دریافت شماره بیمه، این شماره در لیست‌های ماهانه در مقابل نام افراد درج شود تا بیمه‌شدگان بتوانند از خدمات بیمه استفاده کنند.

 

کارفرما باید برای قراردادهای غیرعمرانی، ۵% مبلغ ناخالص کارکرد را از هر صورت وضعیت کار کم کند و نگه دارد. در مرحله بعد و پس از بستن قرارداد حتما یک نسخه از آن باید توسط پیمانکار یا کارفرما به نزدیکترین شعبه تامین اجتماعی داده شود تا آن شعبه بعد از دریافت قرارداد برای کارگاه پرونده تشکیل داده و شماره کارگاه و ردیف پیمان جدید (و مختص آن قرارداد) اختصاص دهد. در نهایت پیمانکار باید صورت دستمزد و مزایای کارکنان شاغل در طرح را در دوره زمانی تعیین شده را ثبت کرده و مابه‌التفاوت حق بیمه را طبق مصوبه مورخ ۲۴/۱/۷۰شورای عالی تامین اجتماعتی پرداخت کند. در نهایت واجب است این نکته را هم بدانیم که تمام کارفرمایان در صورتی که نسبت به خسارات وارد به کارگران و کارکنان (ناشی از حوادث حین کار و منجر به صدمات جسمانی و جانی) مسئول باشند، با داشتن این بیمه‌نامه شرکت بیمه همه خسارات را تحت پوشش قرار می‌دهد، بر اساس این بیمه‌نامه غرامت فوت و نقص عضو کارگران هم در حد دیه و همچنین هزینه پزشکی آن‌ها تا سقف خریداری شده را تحت پوشش قرار می‌دهد.